Få hjälp, tips & råd

Teloteket inom EU

Ni har väl inte missat att ni använder ert mobilabonnemang hos Teloteket precis som vanligt när ni är ute och reser i Europa?

Kom ihåg att detta endast gäller inom EU. Ringer ni eller skickar meddelandet till utlandet tillkommer en kostnad.

Snabbt, effektivt, smidigt

Vårt mål på Telotekets Kundservice är att ni som kund alltid ska få snabb och heltäckande hjälp. Därför hjälper vi inte bara till med det problem ni har just där och då, utan kollar på hela er lösning hos oss och lämnar rekommendationer om vi ser att det är något som kan göras annorlunda - och bättre.

Klicka här och se om vi kan hjälpa er.

Vanliga frågor & svar

Teloteket och Täckning

Teloteket är en virtuell fristående mobiloperatör som använder sig av Tele2s mobilnät.

För att kontrollera er täckning, klicka på täckningskartan längst upp.

Förutom täckningsnätet, så har Teloteket inget samarbete med Tele2, i form av dotter- eller systerbolag, och är inte heller en återförsäljare för Tele2:s tjänster eller produkter.

Första fakturan från Teloteket

Första fakturan från Teloteket är i regel något dyrare än vad man har kommit överens om i avtalet.

Detta beror på startavgifter samt en längre faktureringsperiod. Är avtalet tecknat mitt i månaden så blir det en och en halv månads fakturering på första fakturan.

Exempel:

  1. Abonnemangen tecknas den 15:e juni.
  2. Första fakturan kommer i juli och avser perioden 15 juni-31 juli.
  3. Nästa faktura kommer ut i augusti och avser perioden 1-31 augusti.

Frågor om första fakturan? Hör av er till oss!

Frågor om fakturan

Ibland blir fakturorna dyrare än vad man har förväntat sig. Det finns många anledningar till att det kan bli så, de vanligaste är:

  1. Man har fyllt på surf
  2. Man har ändrat abonnemangsform
  3. Man har överskridit sin pott för samtal, sms och/eller surf
  4. Man har använt betaltjänster/ringt betalsamtal

Behöver ni hjälp att tyda er faktura, då kontaktar ni kundservice!

Autogiro/E-faktura

Hos Teloteket kan man betala sin faktura på två olika sätt; antingen pappersfaktura eller via autogiro.

Pappersfaktura kostar 35 kr per faktura och är det betalningsalternativ som ligger per automatik när ni blir kund.

Autogiro kostar 0 kr och innebär att betalningarna sköts automatiskt från ert konto, ni får alltid en pappersfaktura på posten för bokföringens skull.

Klicka här för att komma till blanketter.

Få betalt för slutfaktura

En betalning av slutfaktura till er från Teloteket tar vanligtvis 2-4 arbetsdagar. Det är dock viktigt att allt blir rätt när ni fakturerar oss, så att ni slipper komplettera. Ni kan läsa exakt om hur det fungerar på länken nedan.

Klicka här för att läsa om slutfaktura.

Flytta nummer till Teloteket

En nummerflytt, inom telekom-branschen kallat "portering", är något man gör när man har kommit överens med Teloteket att behålla sitt telefonnummer när man byter operatör.

Hanteringen sköts mellan operatörerna om man har gett Teloteket en fullmakt att göra detta, men ibland behöver man hjälpa till själv. Då hör vi av oss till er!

Portering tar oftast 5-10 arbetsdagar från det att den tidigare operatören har fått informationen om att man ska byta operatör.

 

Överlåta abonnemang

Har ni tagit anställning på ett annat företag eller har startat ett nytt företag? Då behöver ni göra en överlåtelse om ni vill att ert abonnemang ska stå där.

För att en överlåtelse ska kunna göras behöver vi få in en överlåtelseblankett. Företaget som ska ta emot abonnemanget/abonnemangen måste också vara godkänd i en kreditupplysning.

Klicka här för att komma till våra blanketter.

Adressändring

Vill ni ha era brev och fakturor till en annan adress, till exempel om er revisor eller företaget har bytt adress? Då behöver ni anmäla en adressändring till Telotekets Kundservice.

Detta gör ni genom att ringa in till vår kundservice på 0770-25 25 25 eller via mail, på support@teloteket.se.

Tänk på att även om ni har eftersändning efter ert adressbyte, så händer det att informationen inte kommer fram till oss. För att säkerställa att det inte blir fel, kontakta oss.

Stulen eller borttappad mobiltelefon

Har tjuvarna varit i farten, eller har ni tappat bort telefonen?

Då är det viktigt att ni så fort som möjligt kontaktar kundservice så att vi kan spärra ert SIM-kort för att hindra obehörig användning.

Ni behöver även beställa ett nytt SIM-kort så att ni kan fortsätta använda tjänsten. Detta gör ni genom att kontakta kundservice via telefon eller mail.

Ångerrätt för företag

Sedan den 1 juli 2017 har alla enskilda firmor 14 dagars ångerrätt för avtal tecknade hos Teloteket.

Ångerrätten gäller inte för andra bolagsformer än enskilda firmor.

Ångerrätten börjar gälla från och med den dagen ni har fått ut er orderbekräftelse eller produkt från oss.

För att nyttja ångerrätten kontaktar ni Telotekets Kundservice.

Vi hoppas såklart att ni inte ska behöva nyttja denna, och rekommenderar att ni alltid ringer till oss först för att diskutera ert avtal!